lördag 27 oktober 2012

Napoleonbakelse

Napoleonbakelser
 
 
Uppdraget det här veckan var Napoleonbakelse!
Som jag inte tycker om!!
Men har jag sagt att jag ska följa och göra uppdragen
från hela sverige bakar.Så är det lika bra att göra det!!
Men jag gjorde det enkelt för mig.
Med färdiga smördegsplattor och vaniljkräm
Här är receptet:4 portioner
4 smördegsplattor
3 dl vaniljkräm
2,5 dl grädde
Äppelmos
Lite hallonsylt
Florsocker
vatten
  1. Sätt ugnen på 225 grader. Lägg mördegsplattorna på plåtar med bakplåtspapper och nagga hål i dem med en gaffel..
  2.  Grädda plattorne mitt i ugnen ca 10 minuter. Låt dem svalna. Om plattorna blåst upp sig kan man lägga bakplåtspapper och en plåt över dem så de blir platta. Och skär ut till 12 lika delar.Eller behåll och gör till en hel tårta
  3.  Gör vaniljkräm .Och vispa grädden.   
  4.  Bred på äppelmos  på nedre  mördegsplattorna och sen vaniljkrämen. Lägg en ny platta på varje och bred på grädde.
  5.  Avsluta med en platta med botten upp. Bred sedan på lite hallonsylt eller marmelad. Blanda florsocker och vatten och ringla glasyren över gelèn. Låt stå i kylen och stelna.
 
LYCKA TILL!!
                        

 
                       
                                                            
 
                                                           
 
                                                           

                                                           

 
 
 

1 kommentar:

  1. Tack Linda för ett enkelt recept jag älskar Napoleonbakkelser

    SvaraRadera