tisdag 28 januari 2014

Rulltårtesemla





Idag var jag tvungen att prova baka semla av rulltårta.
Här hemma tycker jag om semlor men inte min groda!
Och han älskar rulltårta. Och då kanske man kan gå halva vägen var.



Jag bakade en rulltårta som jag delar till två rulltårtor.

Recept:
3 ägg
2 dl socker
1 1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk vaniljsocker
2 dl vetemjöl
1/2 dl mjölk

Vispa ägg o socker fluffigt.
Blanda mjöl, vaniljsocker, bakpulver.
Häll ner och vispa upp ordentligt.
Tillsätt mjölken och vispa.
Ta två arkade bakplåtspapper och gör en större
och mindre rulltårta.
Grädda 200 grader.
Sockra bakplåtspapper och vänd ovansidan.
Låt svalna


Fyllning:

250 gr mandelmassa
Ca 2 dl grädde

Riv ner mandelmassan i en bunke.
Tillsätt grädde och vispa till en slät fyllning.
Bred fyllningen på rulltårtan och rulla i hop.
Skär sedan önskade bitar och spritsa grädde.


Sedan tog jag den andra rulltårtan och stansade ut hjärtan och stjärnor.
Och dom som blev över fryste jag ner! Kan man ha till dekoration till annat. 
Lycka till!


Köpte superbra bakplåtar på Netto med lock som man kan förvara sina bakverk i.
Och med handtag som man kan ta med sig lätt! :-) 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar