fredag 12 augusti 2016

Kalljäst bröd

Kalljäst bröd


Igår bakade jag bröd för att ha till frukost.
Faktiskt första gången jag kalljäste bröd.
Och det gick ju hur smidigt som helst.
Så här är receptet jag bakade.

50gr jäst (hade torrjäst)
8dl vatten
2dl laktosfri mjölk
2 msk honung eller sirap
3 tak salt
                                                                      4dl grahamsmjöl
Ca 1,9l vetemjöl ( tills degen lossnar och känns bra)


1. Blanda jästen med vattnet, mjölk,sirap,salt till allt löst sig.
2. Häll i mjölet lite i taget.Degen ska släppa i bunken.
3.Baka ut till frallor eller blommor som jag gjorde.
4.Lägg på en plåt med bakplåtspapper.
5. Täck brödet med plastfolie och Ställ in i kylen över natten.
6.Ta ut brödet på morgonen och starta ugnen. 180 grader med varmluft ugn (jobbugn) annars 225 grader. 
7.Låt dom stå ute minst 10 min innan du sätter in brödet.
8.Strö över lite mjöl och baka av dom 15-25.
Lycka till.😊

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar